Färistens galvanisering
Våra färistar kännetecknas av en galvanisering som är överlägsen i förhållande till den traditionella, mer miljöbelastande varmgalvaniseringen.
Våra färister i stål är designade med hänsyn till att undvika den dyra och miljömässigt belastande varmgalvaniseringen. Detta görs genom att i stället använda en revolutionerande ny typ av galvanisering, vilket göra att kunden slipper onödiga kostnader. Dessutom släpper vår design ut en väsentligt lägre mängd CO2 än traditionella varmgalvaniserade färister. Vi har använt denna typ av galvanisering sedan 2018.
I designfasen av vårt nya färistsystem, har LHFENCE haft ett samarbete med flera av Europas största stålfabriker, vilket har lett till användningen av den här nya produkten.
Lite teknisk bakgrundskunskap:
Traditionell varmgalvanisering kan läggas på med en tjocklek på ca 45 – 85 µm på standardstål. Stålet doppas i ett 400 ºC varmt zinkbad efter att stålet är färdigarbetat/svetsat. Metoden innebär en del utmaningar med varierande lagertjocklekar, orenheter i zinken, skevheter (spänningar i stålet), m.m. Den här metoden är dessutom miljöfarlig.
LHFENCEs galvanisering görs redan på stålverket där våra stålplattor tillverkas. Detta resulterar i renare zink som är mycket hållbarare än zink från varmgalvanisering. Då LHFENCE-galvaniseringen är hållbarare räcker det med ett tunnare lager zink.
Jord har en mycket korroderade effekt på stålytor, men även här har vår galvanisering en fördel. LHFENCE-galvaniseringen har en konstant låg zinkförlust över tid, medan varmgalvaniseringens zinkförlust accelererar. Illustrationen nedan visar skillnaden mellan varmgalvanisering och LHFENCE-galvanisering:
LHFENCE jämfört med varmgalvanisering
85 varmgalvaniserad yta efter 12 timmars saltspraytest
35 um LHFENCE-galvanisering efter 12 timmars saltspraytest